torsdag 10 mars 2011

Bröllop

I tisdags var vi på vårt första utomeuropeiska bröllop, vårt första indiska bröllop. Jag var så himla spänd och förväntansfull. Skulle det vara som en bollywoodfilm? Skulle det regna blomblad från himlen (taket)?

På inbjudan stod det 20.30 så vi tänkte; vi vill ju inte vara först. Vi kom väl dit vid kvart- tio i nio. Ganska folktomt som ni kan se!



Vi första anblick ser det ju ut som ett vanligt svennebanan bröllop.
Nar vi kom så kom brudgummens morbror och tog ihand och sa det att det här är ju ett indiskt bröllop ingen kommer i tid. Han bad oss sitta ner och förklarade att baren snart skulle öppna och senare skulle det även bli lite plockmat.



Kärlekssoffa!
Vi väntade och väntade och väntade.......och väntade. Kolan såg väldigt mycket fram emot maten, eftersom indiskt är hans favvomat.
Mer och mer folk droppade in. Många kvinnor hade verkligen klätt upp sig. Mycket glitter, mycket färger och mycket smink. Ville egentligen ta kort på dom allihopa men det kan man ju inte riktigt göra....



Ca. 22.15 anlände brudparet till ljudet av trummor och klapp. De skred in i rummet och folk dansade, visslade, klappade händerna och viftade med sedlar över deras huvud ett sätt att välsigna brudparet och önska dom lycka och välgång.



Brudparets närmsta vänner gjorde ett långt dansnummer som var väldigt bollywoodinspirerat. Även brudparet bjöd på en dans som den också var rätt bollywood.
Vid ca. 23.15 kunde man ÄNTLIGEN få äta men det gick ju knappt att äta då för det var så himla sent. Jag åt lite indiskt och en sked bröllopstårta. Att äta så här sent resulterade för min del att jag såg gravid ut efteråt. Min mage svällde upp som en ballong. Jag hade gärna stannat och sett dom komma igång med dansen men det var vardagkväll och vi var trötta.

Det var som inget annat bröllop jag varit på, men det visste jag ju att det skulle vara. Jag känner mig oerhört tacksam och priviligerad att fått uppleva detta.
Vi fick veta att det var ca. 450 gäster den här kvällen bröllopsfesten skulle hålla på i 6 dagar och jag tror det här var dag 5. Indier lägger alla pengar de har på sitt bröllop eller på sin begravning förklarade morbrodern. I bröllopsinbjudan på sista sidan var det uppradat ett tiotal namn. Det var tydligen alla de som varit med och finansierat hela härligheten.

Inga kommentarer: