tisdag 15 juni 2010

Borta bra...

...men hemma bäst!

Var ju till Istanbul förra veckan, därav det stora bloggapet på några dagar. Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder här från vår lilla semester men har inte hunnit sortera alla ca 400 bilder så det får bli lite senare. Ville mest bara skriva nåt så att ni vet att jag lever ;-)

Sen måste jag bara berätta vad en taxichaufför sa till mig i lördags.
Var på väg hem från kyrkan och vi började prata lite. Han var pakistanier och var ny som taxichaufför jobbade tidigare som revisor men jag antar att tiderna även blev hårda för dom så han förlorade jobbet (var lite svårt och förstå hans engelska).
Iaf berättade han att han och hans kollegor har slutat plocka upp emirater som vill ha taxi, dom kör bara förbi dom. Han säger att dom är så otrevliga och oförskämda att dom inte vill ha med dom att göra, och speciellt den yngre generationen och deras barn.
Taxichaufförerna här tjänar inte mycket pengar men när det gått så långt att dom ist avstår från pengar än att skjutsa en emirat, då är det nåt som är fel och illa och ganska sorgligt....

Tänkte på när vi var på Vattenparken. Jag och Vas stod i kö för att köpa glass då kom en mamma i en burkini och skulle tränga sig före med sin son. Sonen skrek och hoppade upp och ner för det var nåt han ville ha från kiosken. Sån skit tar jag inte, tänkte jag för mig själv och så sa jag åt henne att vi andra står faktiskt i kö. Hon svarade: Ja men han vill bara ha en grej, jag replikerade: ja men vi ska alla bara ha en grej, ställ er i kö.
Men en man före oss i kön släppte in dom men då visade sig ändå att hon hade för lite pengar så dom kunde inte köpa ändå. Haha!!

Men vad sänder man som förälder för signaler om man visar sina barn att det är OK att tränga sig före i kön och vad sänder man för signaler till sitt barn att han får som han vill bara han skriker lite. Snacka om att göra sitt barn en björntjänst. Han kommer ju bli odräglig när han blir vuxen.

Återkommer om Istanbul snart!

Inga kommentarer: