torsdag 4 december 2008

Snöigt

Vi hade ett fantastisk snötäcke för någon vecka sen men lagom till första advent när det skulle vara julskyltning så smälte allt bort och första advent gick i regnets tecken. Nu har snön återvänt till Bollnäs. Hela stan ligger numera inbäddat i ett täcke som bara blir tjockare och tjockare för varje gång jag går ut.

Igår gjorde vi ett studiebesök på Milko här i stan. Fabriken ska läggas ner och ostproduktionen ska flyttas till Öset men de var ändå villiga att ta emot oss, väldigt snällt tycker jag med tanke på omständigheterna. Det var en jättegullig tant som visade oss runt och självklart fick vi smaka på ost!
Att se fabriken och framför allt lagret var alldeles överväldigande. Tyvärr hade jag inte med kameran men jag kan väl ge er en liten bild av hur det såg ut. Ostar på 11 kilo (ser du lina) från golv till tak. I lagren förvarades hundratusentals ostar. Ostar för miljoner och åter miljoner kronor.
När jag var liten älskade jag programmet med Täppas Fogelberg när han tog reda på hur saker tillverkades. För att få reda på saker sa han alltid: Jag tror jag blir ding om jag inte får veta nånting. Jag kände mig lite som Täppas när vi gick runt där bland maskiner och rullband inne på fabriken.

Inga kommentarer: