onsdag 13 april 2011

Grrrrrr!!!!!!

Fa saker gor mig sa upprord som orattvisor. Orattvisor pa alla plan. Nar jag var liten fick jag alltid uppdraget att fordela godiset i skalarna/pasarna/paskaggen till mig och mina syskon for jag gjorde det med milimeterrattvisa. Fick jag en rosa ahlgens bil skulle H och M ocksa ha varsin. Pa den nivan var det! Nu har jag kanske tonat ner det lite men jag vill fortfarande att saker ska vara rattvisa.

Har i Dubai ar saker allt annat an rattvist. Som expat lever man i en skyddad liten varld utan storre "bumps in the road". Som emirat lever man i en annu mer skyddad varld dar du nastan kan gora var du vill utan pafoljder. Lever man som "arbetare" kan varje dag vara att kampa, kampa i varmen, kampa for att le pa jobbet, kampa for att inte upprora eller irritera fel person sa det kostar dig jobbet och ditt visum.

Jag lamnade i december det jobb jag hade, jag var arg och upprord over agarens metoder och hur hon betedde sig. Hon uppmanade mig att ljuga for potentiella klienter, dvs. foraldrar. Lovar en sak men gor det inte lovar en annan sak men haller heller inte det loftet. Lovar en tredje sak och haller inte det heller.
Jag ar lyckligt lottad jag kan sluta for var forsorjning star inte eller faller med de pengar jag tjanade dar. Fick for ett tag sen veta att en av mina kollegor fran mitt gamla jobb en filipinsk lararassistent blivit kord i ambulans till sjukhus for att hon holl pa att fa en hjartattack. Kvinnan som jobbar 9 timmar om dagen pa skolan jobbar flera extrajobb for att ha rad att leva har da hon skickar hem de mesta pengarna till sin familj och slakt. Hon stressar for mycket ar deprimerad och har angest. Hon lag pa sjukhus i ett antal dagar, vet inte hur manga men i slutandan blev hennes medical bill ca. 8000 dhs, tror det motsvarar ungefar 15000 svenska kronor.
Utskriven, sjukskriven och sen tillbaka pa jobbet kommer nasta besked. Hon far sin lon och da har managern dragit av nastan allt och sager att hon maste betala rakningen fran sjukhuset. Sa denna kvinna som tjanar 2000 dhs i manaden ska nu leva pa 166 dhs i manaden tills hon betalat av rakningen. Min van ar pa skolans visum och sa vitt jag vet sa maste de sta for kostnaderna om man maste uppsoka sjukhus. Hon som skoter bokforingen pa skolan ar gravid och managern star for alla hennes lakarbesok.

Min van kan inte betala sin hyra, nar hon forklarade for sin hyresvard ville han se bevis pa att hon inte fatt nan lon. Managern vagrar ge henne en kopia pa sin lonespec.
Managern har min vans pass, detta ar olagligt!
Min van ville ha kopia pa sitt kontrakt, managern vagrar ge henne det.

Det ar mycket som inte star ratt till dar borta pa Toddlers International Nursery!
Har manga mer tankar som jag vill skriva men det blir nog for mycket att lasa. Aterkommer i arendet!!!

2 kommentarer:

Jonna sa...

Men vad upprörande! Usch, förstår att du blir illa berörd. När det är människor man dessutom känner så blir det ju så verkligt och nära också.

Blogspot har fått spel. För att få ett stycke måste du själv radbryta enl följande




mellan styckena. Vet ej varför. Drygt.

jonna sa...

men ååh! nu visade den ju inte mina radbrytningstecken... pucko-Jonna. hur ska jag förklara... du måste radbryta genom att skriva
< br >
< br >

men inga mellanslag mellan, om du förstår...