torsdag 10 februari 2011

Lag och ratt

Idag ska en man avrattas har i Dubai. Han ar domd for att 2009 valdtagit och mordat en 4 arig pojke pa en toalett i en moské.
Det ar den forsta avrattningen som skall goras sen nan gang pa 80-talet. Flera har domts till doden men deras avrattningar har annu inte blivit verkstallda. Den sista som ska yttra sig nar det galler avrattningar ar tydligen Sheikh Moe.
Mannen ska avrattas av sk. firing spuad, dvs. x antal man star pa rad, nagra med losa- och nagra med skarpa skott.
Familjen till den 4 arige pojken vill se avrattningen men det ar inte tillatet. De skulle klaga och be att fa se den anda.

Jag blir lite stalld varje gang man laser om nagon som domts till doden. Visst forstar jag att pojkens familj vill ha rattvisa men att domas till doden och att de dessutom vill titta pa nar han avrattas.
Att domas till doden kanns som ett barbariskt och forlegat satt att skipa rattvisa men jag maste ibland paminna mig sjalv om att jag bor i ett land dar man tillampar sharialagar.

Helt galet!!!

Inga kommentarer: